Selamat Datang!


Monday, June 3, 2013

Kes menggemparkan malaysia 4 Disember 1977 (kemalangan pesawat airlines malaysia)

 



Info Tragedi

* Pesawat: Penerbangan Malaysia MH 653
* Dari: Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang
* Destinasi: Lapangan Terbang Antarabangsa Subang
* Penumpang: 93 + (7krew)
* Kematian: 100 orang
* Jenis Pesawat: Boieng 737-2H6
* Tarikh: 4 December 1977


Malaysia Airlines Penerbangan 653 (MH653), Boeing 737-2H6 pesawat udara yang didaftarkan sebagai 9M-mbd (dihantar September 1972 sebagai 9M-AQO), terhempas di Tanjung Kupang, Johor di Malaysia pada petang 4 Disember 1977. Ia dalah kemalangan maut yang dahsyat dan pertama bagi Malaysia Airlines, dengan semua 93 penumpang dan 7 anak kapal terbunuh serta-merta. Penerbangan itu nampaknya dirampas sebaik sahaja ia mencapai ketinggian pelayaran. Keadaan di mana rampasan dan kemalangan berikutnya berlaku kekal tidak dapat diselesaikan.


 Rakaman suara kokpit menunjukkan bunyi pintu kokpit dilanggar di dalam, bersama-sama dengan jumlah yang berpatutan menjerit dan memaki. Tiada bunyi yang mendengar dari dalam kokpit untuk menunjukkan mana-mana daripada tiga penghuni sedar. Autopilot kemudiannya diputuskan, mungkin disebabkan kepada input padang oleh seseorang memasuki kokpit dan cuba untuk mengawal pesawat. Penyiasat spekulasi mendakwa seseorang ditarik pada ruang, menyebabkan padang diikuti oleh ayunan.

Pada jam 20:15, semua komunikasi dengan penerbangan MH653 telah hilang.
Pada jam 20:36, penduduk Kampong Ladang, Tanjong Kupang di Johor dilaporkan mendengar letupan dan melihat bangkai membakar dalam paya. Bangkai kemudiannya dikenalpasti sebagai Flight MH653. Pesawat melanda tanah pada sudut yang hampir menegak pada kelajuan yang sangat tinggi.

Beberapa spekulasi bahawa Tentera Merah Jepun adalah bertanggungjawab tetapi tiada bukti yang telah ditemui untuk menyokong teori tersebut. Ia kekal sebagai memori tragis di dalam sejarah penerbangan komersial di Malaysia, dan kematian yang dahsyat yang tidak dapat diselesaikan di dalam Malaysia.

Tragedi Tanjong kupang

 
 

Mari ikuti kisah ini.


 JAM menunjukkan sekitar 7.21 malam pada 4 Disember 1977 apabila pesawat Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) Boeing 737 MH653 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Pulau Pinang menuju ke Kuala Lumpur sebelum meneruskan penerbangan ke Singapura.Seramai 93 penumpang antaranya pelancong asing bersama tujuh krew penerbangan berada di dalam pesawat berkenaan.

Hampir setengah jam kemudian, pesawat berkenaan melalui Batu Arang dan dijadualkan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang (LTAS) di Selangor.

 Hampir setengah jam kemudian, pesawat berkenaan melalui Batu Arang dan dijadualkan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang (LTAS) di Selangor.

Bagaimanapun, secara tiba-tiba menara kawalan LTAB menerima makluman daripada juruterbang pesawat bahawa terdapat situasi cemas yang berlaku di dalam penerbangan itu, kira-kira jam 7.54 malam.

Ketika pegawai petugas menara kawalan meminta penjelasan lanjut, juruterbang berkenaan segera membalas dengan menyampaikan satu makluman yang amat mengejutkan - pesawat berkenaan dirampas pihak tertentu!

Mendengar penerangan itu, segera menara kawalan menyediakan landasan untuk pesawat berkenaan mendarat.

Pesawat berkenaan terbang semakin rendah untuk mencecah landasan tetapi belum pun sempat ia menjejakkan roda, tiba-tiba ia kembali terbang tinggi meninggalkan daratan.

Tanda tanya terus tercetus tatkala melihat tindakan aneh juruterbang tetapi ketika itu jugalah menara kawalan kembali dimaklumkan juruterbang pesawat berkenaan bahawa mereka akan meneruskan penerbangan ke Singapura.


Menara Kawalan Paya Lebar di Singapura terus dimaklumkan mengenai situasi cemas dihadapi penerbangan MH653 itu dan kelulusan untuk mendarat segera diberikan pihak berkuasa negara terbabit.

Akan tetapi, tidak lama selepas itu, secara tiba-tiba pesawat berkenaan terus hilang daripada radar menara kawalan. Segala usaha untuk mengadakan hubungan radio bagi menghubungi pesawat berkenaan juga gagal.

Runsing, cemas dan tanda tanya terus bercampur baur pada pihak berkaitan tatkala memikirkan kehilangan misteri pesawat terbabit daripada radar selain situasi cemas yang berlaku di dalam penerbangan berkenaan.

Sementara itu, malam yang tenang dan damai menyelubungi beberapa kampung di Tanjung Kupang yang terletak berhampiran Selat Tebrau kira-kira jam 8.30 malam.

Kebanyakan penduduk berada di dalam rumah masing-masing sambil berehat dan menonton televisyen manakala sebilangan lagi melepaskan penat lelah berikutan terdapat kenduri kahwin yang diadakan pada siangnya.

Tidak lama kemudian, satu bunyian aneh yang berdesing seakan bunyi wisel yang kuat mula menggemparkan penduduk kampung. Ada antara mereka yang berlari ke luar rumah untuk memastikan bunyi aneh apakah yang mencemari keheningan malam itu.

Ketika itulah mereka semua tersentak kekejutan - di hadapan mata mereka, kelihatan pesawat gergasi terbang dalam keadaan ‘bergoyangan’ dan amat rendah sehingga kelihatan seolah-olah berada betul-betul di atas pohon kelapa saja.

Kegemparan di jiwa penduduk masih belum hilang ketika pesawat berkenaan tiba-tiba terbang memutar dan hampir menegak. Satu letupan kuat kedengaran sebelum lampu pesawat itu terpadam dan kapal terbang itu terus terjunam ke satu lokasi berhampiran kampung berkenaan.

Pesawat berkenaan terhempas di permukaan tanah dan menggegarkan kawasan sekitar sehingga ada penduduk menyangka yang gempa bumi berlaku di kampung itu. Gegaran itu diiringi satu letupan teramat kuat dan api mula marak menjulang sehingga berpuluh meter ke udara.

Serentak itu juga banyak barang dan serpihan pesawat melayang bertebaran ke merata arah malah sehingga ke lokasi yang jauh.

Tidak lama kemudian, satu laporan diterima pihak polis berhubung tragedi kapal terbang yang terhempas di kawasan hutan bakau di Tanjung Kupang.

Laporan itu membawa berpuluh jentera bomba, ambulans dan kenderaan menyelamat bersama lebih 100 pihak berkuasa termasuk polis, tentera, bomba dan petugas hospital ke lokasi nahas sekitar jam 10 malam bagi menjalankan operasi mencari dan menyelamat.

Pengawasan helikopter dari udara mendapati hempasan pesawat menjangkau lokasi luas sehingga 2.5 kilometer persegi malah ada kawasan yang menjadi lapang seumpama ‘padang jarak padang terkukur’ apabila banyak pohon bakau di kawasan itu tercabut dan patah dilanda pesawat.

Gerakan mencari dan menyelamat segera dilakukan dan ketika itu jugalah pihak terbabit mula sedar bahawa pesawat berkenaan berkecai akibat terhempas dan tiada siapa yang terselamat daripada tragedi itu.

Kenyataan itu lebih menyeramkan tatkala pasukan penyelamat mendapati bukan saja tiada mangsa yang berjaya diselamatkan malah jasad semua mereka juga hancur berkecai malah ada yang hanya ditemui sekadar cebisan daging.

Pelbagai peralatan daripada pesawat termasuk buku, surat, gambar, pakaian dan barangan keperluan mangsa bertebaran ke merata arah di seluruh kawasan tragedi yang luas malah cebisan jasad mangsa dipercayai turut hilang akibat terjatuh di kawasan perairan.

Kawasan sekitar juga mula diselubungi bauan mayat serta minyak pesawat dan hari itu, satu tragedi pesawat terhempas yang paling tragik dan dahsyat dicatat dalam sejarah hitam negara.

p/s: Ramai yang tak tahu tentang tragedi ni.. apa-apa pun ini satu sejarah hitam buat negara admin rasa admin patut share dengan koraqng semua..
















No comments:

Post a Comment